RC Rally San Carlo Ostrava 13.7.2013 (sm)

22.07.2013 19:47

Rally San Carlo Ostrava

 

Jak by se dala hodnotit trať, která byla nově připravena a jel se na ní první závod rally vůbec ? Nekompromisně a s mouchami, které nové tratě často trpí. RC Rally v Ostravě nabídla čtyři části trati (asfalt, bludiště, polní stezka, kopečky), které se od sebe lišili nejen povrchem.  Pojďme si je představit a něco málo o nich říci.

 

  1. ASFALT - Úvodní část trati by se dala hodnotit jako velice utaženou kličkovanou na nejrovnějším povrchu rally z zámkové dlažby. Pro hodně posádek to byl přijatelný povrch bohužel tvůrci tratě byli nekompromisní k nárokům rejdu na vozy a tak v mnoha částech bylo ideální stopu více než složité najít. Největším přítelem a nepostradatelným pomocníkem byla troufneme se říci u všech posádek zpátečka.

Zeptali jsme se pořadatele. Jak by jste hodnotil tuto část tratě a co by jste zde udělali jinak ?  „Zdravím, ano tato část trati měla být ve své podstatě části zpomalovací a časově nejnáročnější. Chyba lávky, což člověk pochopí až po prvních RZ kdy projedou trať opravdové speciály WRC. Co by jsme udělali jinak… no určitě by jsme tuto část trati využili jako část kde se nebude řadit první rychlostní stupeň a zatáčky bude moci i ten nejpomalejší pilot projíždět konstantní rychlostí. Obětovat 20sekund z celkového času rychlostní zkoušky za to opravdu stojí.“

 

  1. BLUDIŠTĚ – Druhá čtvrtina trati byla vymezena páskou po levé i pravé straně vozu a jeho vedení zde bylo jasně a bez kompromisů vytyčeno. Volení stopy tak bylo opravdu omezeno úzkým profilem, rychlejší jízda zde nepřišla v úvahu. Couvání již nebylo tak nutné a správné nadjetí dělalo divy. Nejkratší úsek na Rally byl překonán všemi posádkami bez větších komplikací.

 

  1. „POLNÍ STEZKA“ – Tratí část trati, která jako poslední viditelná z oblasti depa, táhla se od štěrkového přejezdu kolem lesíku až po začátek úseku s mnoha převýšeními. Byl to nejdiskutovanější úsek trati, který byl opravdu více než náročný na podvozek vozu s mnoha zrádnými čouhajícími kameny, které byli schopny auto rozhodit opravdu silně. Mimo vytyčenou trať byl porost, který byl nekompromisní a byl schopen auto zastavit. Velice opravdu velice náročná část trati kde se každá chyba násobila těžkým povrchem na hranici způsobilosti Rally.

Nedalo nám nezeptat se pořadatele i na tuto část trati, která dala zabrat většině posádek. Co by jste nám k této části trati řekl a jak se díváte na debaty které se kolem „polní stesky“ vyrojili ?  „Jsme na jednu stranu potěšeni že se nám „povedlo“ vytvořit úsek o kterém se mluví (úsměv). Ale vážně, ano souhlasím, že trať v této části byla opravdu nerovná a některé kameny nedovolili provázet speciály zatáčkami jak by si mnoho účastníku představovalo. Mám-li to shrnout myslím, že byl každý spokojen projel-li touto části  a mohl ujíždět na jednu či druhou stranu rychlostní zkoušky aniž by utrhl poloosu, rameno či jinou část auta. Dlouho jsme o tomto úseku uvažovali a byli zde i nějaké testy s Fiestou WRC. Na konec po dvou schůzkách jsme tento úsek pro Rally Ostrava otevřeli. Rally je nevyzpytatelná a když nic jiného tak jsme zařadili úsek, který Moravia Cup okořenil změnou i když pro každou posádku příjemnou. Ptáte-li se na tento úsek a rok 2014 ? Ještě nevíme zda-li se o pořadatelství přihlásíme, ale pokud ano na tento úsek chceme určitě položil nový hliněný povrch a propustnost by jsem také výrazně rozšířili.“

  1. „KOPEČKY“ -  Zde mohli posádky projíždět „horské“ úseky z kterých byl jeden vybetonován, aby vydržel jeho esovitý tvar. Byl zde také kruhový objezd a v některých částech dosti prostoru pro vedení vozu smykem s povrchem od čisté hlíny po hrubý štěrk kde hlavně ve spodní části pod horskou vložkou bylo rovněž s většími kameny hodně soubojů, kde můžeme s radostí potvrdit vyhrál vždy podvozek aut. Mimochodem pro fotografy zde byl ráj !

 

 

Jak se vlastně vedlo těm nejlepším ?

Rally Academy :

Velice napínavá kategorie Moravia Cupu !

Rozhodně si mladé naděje v soubojích nic s svými dospělými protějšky nezadají. Sázka na šampióna je v této kategorii asi největší loterie a troufám si říci, že do posledního závodu to bude lítí boj. Dva největší rivalové Tomáš Bortel a Oliver Záviš si nedají jediný metr zadarmo. Po čtyřech Rally mají shodně 90bodů a chuť prvního místa zatím nikomu jinému nedali šanci ochutnat. Určitě nebudeme daleko od pravdy, řekneme-li že šampiona Moravia Cupu 2013 můžeme s jistotou hledat v jednom z těchto dvou výše zmíněných jménech.

Czylok Aleš s 55body a Volková Karolína s 48body jsou již samostatnou kategorii kde ovšem zuří také napínaví souboj o nic méně cenný bronzový kov Moravia Cupu 2013 !

Zatloukal Patrik a Karoń Jakub nestartovali šampionát od první soutěže a u obou se dá hodnotit jejich start jako testovací rally před kompletní sezónou 2014 a prioritou obou je hlavně nabrat co jevíce cenných zkušeností.

Rally Ostrava a mladé naděje...

Bortel Tomáš to je jméno, které bylo skloňováno všemi a často !

Co se povedlo ? Všechno ! Tomáš dokonce za sebou nechal svého otce a majitelé stáje ToPa team a to o celých 33sekund ! Dojel celkově na 17místě a kategorii Academy ovládl naprosto suverénně s náskokem 6min na druhého Olivera Záviše.

Pár slov Tome ?

BMW jede na jedničku což patří velký dík celému týmu. Neměli jsme jediný vážnější problém a den jsem si opravdu užil. Terén byl náročný, ale popral jsem se s ním lépe než jsem čekal. Jsem spokojen. Moce se těším na další rally a doufám, že se mi povede výkon zopakovat. Bude to hodně těžké, pojede se na domácí trati Zava Racing a tam vybojovat plný počet bodu bude opravdu těžké.

Oliver Záviš z stáje Zava Racing jedoucí Citroën DS3 WRC a co se povedlo urvat byl cenný stříbrný kov což bylo dle slov Oliver v Ostravě jeho maximu.  Co nám Oliver prozradil ? „Moc jsem chtěl navýšit vedení  a bodově se utrhnout od Tomáše, bohužel dělali jsme co bylo v našich silách mechanici makali bohužel nepovedlo se.  Bodově jsme na tom stejně a nezbývá nic jiného než dívat se dopředu. Příští závod se jede na naší domácí půdě a pak ještě následují další dvě náročné rally bude to ještě napínavé a stát se může vše.

Volková Karolína, která vybojovala třetí příčku Rally Ostrava měla velice zajímavou stoupající křivku dojezdových času. Nejlepší umístění se povedlo zajed na 23 místě a spokojenost z lepšících se výkonu bylo na Karolíně znát. Boj o celkové třetí místo bude druhou a méně napínavou kapitolou Rally Academy.

Czylok Aleš, který bojuje s Karolínou o zmíněnou příčku v Ostravě předváděl konstantní výkon, kdy se mu povedlo dvakrát ovládnou 24pozici jednou se podíval na 26místo a všechny ostatní rychlostní zkoušky dojel na 25místě.

Zatloukal Patrik i Karoń Jakub jak již bylo zmíněno do Moravia Cupu naskočili později a tak sběr zkušeností i v Ostravě bylo prioritou kde výsledek nebyl ani nemohl být tím na co by tito piloti brali zřetel. I přes fakt, že u obou pilotu jde o první krůčky v Rally povedlo se Jakubovi v osmé rychlostní zkoušce urvat 24místo.

 

Rally Team Championship:

Dostal po rally Ostrava nový náboj ?!

Díky absenci silného hráče (Bedřicha Štěpaníká st.) a pátému místu Bedřicha juniora si tým RYO Rally sice svou první příčku s 110b udržel, ale v závěsu již dýchá na záda NHRC team, který táhne hlavně Libor Zatkloukal díky vynikajícím sólo výkonům. Třetí Zava Racing není vůbec pozadu a svými 86body je stále velice silným hráčem v této kategorii bereme-li také v úvahu, že za tento tým bojují na plno také dva TOP piloti, z kterých v Ostravě byl jeden rovněž jako z RYO týmu omluven.

 

Jak se bojovalo v Ostravě ?

NHRC tým zabojoval a Libor Zatlkoukal tak využil svého individuálního výkonu na plno. Zlato díky jeho bodům tým neminulo a zde absence obou pilotu z konkurenčních Zava a Ryo týmu bylo znatelné.  Stejný brejk díky špičkovému individuálnímu výkonu dosáhl v týmech Honza Šmarda jedoucí za Martini Lancia Team. Třetí kdo spojil své síly, aby dosáhl na cenný kov byla sehraná dvojce z Moribundus RC Rally Teamu.

 

Rally Classic:

S pravidelnosti svou vlastní ovládl tým Moribundus RC Rally bednu této kategorie.

Na druhé místo dosáhl svým velice slušným výkonem Košít Jan bojující s Golfem !

Jak se vypořádali tyto vozy s pacifickými pneumatikami s Ostravským povrchem ? Velice dobře !

A v absolutním pořadí za sebou nechali jeden speciál WRC !

Ondra Klich jezdící s Mitshubishi Lancer EVO X, dojel absolutně na šestém místě kdy mu chybělo na pátého Štěpanika jr. s Fábii S2000 po devíti rychlostních zkouškách pouhých 00:00:00.674 !!!

Co na to říct a jak zhodnotit ?! Vozový park z skupiny Classic, prostě nejsou vozy do starého železa !

Tyto auta mají stále své kvality a je-li zázemí a schopná posádka jsou schopny nadále více než slušně míchat pořadím a dokazovat, že mají své nepřehlédnutelné významné místo na slunci Moravia Cupu !!!

Rally Absolute Ranking:

Libor Zatloukal opět a neochvějně ovládl další Rally Morávia Cupu a svou průběžnou první pozici v celém šampionátu tak pojistil. S 86b tak udržuje zdraví odstup 21b od druhého Štěpanika. Na Rally Ostrava sedm rychlostních zkoušek dojel na prvním místě a jen ve čtvrté a osmé „zaváhal“ a dojel na druhém místě !  Opět jako vždy z jeho depa kde byl s celou rodinou zářila spokojená nálada doprovázená úsměvy na všechny strany. A jako vždy neodmítl jediný podpis či žádost o rozhovor, ani náš reportér nezaváhal a dotaz padl.

Co říkáte na místní Rally a jak by jste hodnotil první kroky vašeho potomka ?

„Zdravím Vás, osobně nemám větší výhrady a i když je zde rally opravdu rázovitá jako kraj je to trať jiná a troufnu si říci, že podobnou už letos nepojedeme (smích). Jelo se mi dobře a škody na autě jsme žádné vážnější nezaznamenali. Můj syn bojuje a sbírá první kilometry. Samozřejmě se snažím mu předat maximum zkušeností, ale i on má svou hlavu a je třeba, aby si prošel maximem rychlostních zkoušek. Jaká bude jeho budoucnost a kdy začne promlouvat do tabulky Academy to si zatím netroufnu odhadnout. “

 

Luboš Klinkáček s svým Citroënem DS3 WRC opět citelně zasáhl do pořadí a zisk druhého místa je pro něj sice krásným umístěním, ale 42sekund na prvního Libora nebylo takovou propastnou časovou ztrátou, aby nemrzela. Třetího Honzu Šmardu za sebou nechal celou jednu minutu a osmnáct vteřin což bylo dostatečná časová rezerva na soustředěný výkon potřebný k útoku na první příčku.

Jaké je Vaše hodnocení dne ?

„Jsem spokojen, Libor jel fantasticky a i když jak jste zmínil chybělo po devíti zkouškách „pouhých“ 42sekund, byl to rozdíl propastný. Jel jsem na maximum a dalším zrychlováním by jsem šel do zbytečného rizika co což jsme nechtěli. Tempo na Ostravské rally nebylo tak plynulé jak by se zdálo a v některých místech jsem byl rád, že jsem schopný vnímat rozpis. Opravdu jsem spokojen a druhé místo bylo pro mě dnes maximum.“

 

Honza Šmarda a jeho Lancia Delta zde předvedli fantastický výkon a jak se nám svěřil v třetí místo absolutně ani nedoufal. Největší úspěchem byla jednoznačně osmá rychlostní zkouška kdy dokázal zajet nejlepší čas a utrhnout se tak Zatloukalovi o 1,5 vteřiny !

Pár slov Honzo ?

Zdravím, ano rally byla náročná a ani jsme ráno po příjezdu a obhlédnutí tratě nedoufali, že by se mohlo takto dařit. Po třetí RZ jsem nevěřil moc tabulce kterou jsem si prohlédl a celkové třetí místo pro naši posádku bylo opravdu příjemným zjištěním. Jak jsme zjistili, že i po šesté rychlostní zkoušce nadále držíme třetí pozici už jsme dělali vše pro to, abychom tuto nadějnou situaci nepromarnili. Povedlo se a jsme nadšeni ! Vynikající výkon celého týmu a naší posádky se nám vrátilo v podobě třetího místa na Rally San Carlo Ostrava a díky tomuto výkonu se nám také povedlo slušně zabodovat v týmovém šampionátu. Byl to pro nás velice úspěšný den.

 

 

Na Rally San Carlo Ostrava byli i posádky jejichž působení na závodech nenaplnilo jejich představy o umístění a tak nemůžeme opomenout ani šampióna Moravia Cup 2012 Jirku Záviše jedoucího letos Citroënem DS3 WRC první sezónu. Dojel „až“ na sedmém místě a ztrátou čtyř a půl minuty na prvního.

Jiří Záviš:Rally v Ostravě jsem si opravdu moc neužil a radost z jízdy se na zdejším kamenitém povrchu pro mě absolutně vytratila. Trápil jsem se a tak často řazení zpátečky jako zde jsem snad na žádné dosud jedoucí trati nezažil. Auto bylo na Ostravském povrchu hodně neklidné a i když mechanici zkoušeli něco dělat nikdy jsme nenašli nic z čeho by jsme mohli těžit. Všichni měli stejné podmínky to víme, ale prostě zdejší trať nám nesedla a nebyli jsme schopni ze sebe vydat výkon s kterým by jsme byli ochotní se ztotožnit. Přes to všechno jsme rádi, že jsme se mohli zúčastnit místní rally, kdy náš tým získal cenný kov v Academy a zároveň je nám trochu líto, že jsme nedorazili v plné síle Zava Racing týmu a byli jsme nuceni závodit bez naděje Ondry Košťála.

EDIT 28.7.2013

( Vyjádření týmové jedničky Zava Racing Jirky Záviše pro domácí web Zava-Racing:

"Na druhém měřeném testu jsem poškodil levé přední zavěšení a zdůvodů absence potřebného náhradního dílu jsme měli jen dvě možnosti, tou první ze soutěže odstoupit nebo pokračovat a zvolnit v tempu aby auto vydrželo do cíle a my mohli dojet aspoń pro nějaké body, které by nám na konci sezóny chyběly." )

 

 

Závěrečná otázka pořadatelům:

Jak hodnotíte a co by jste nám řekli k Rally San Carlo Ostrava 2013 tak 2014 ?!

Den to byl náročný a díky počasí z naší strany úspěšný. Ohledně posádek myslím, že se časy a úspěšnost nelišili významně od dalších rally, někomu se dařilo někomu méně. Trať jsme připravovali s úmyslem velké obtížnosti a s důrazem různorodosti povrchu. Snažili jsme se také, aby trať byla bohatší na převýšení a obratnost aut. Ano, slyšel jsem i otázku zda-li by trať doznala po již odjetém závodním dni změn, říkáme ano. Jednoznačně praxe vždy nejlépe ukáže bez kompromisu přesně prstem, kde a co je třeba upravit či udělat naprosto jinak. Těch bodu kde by se změny ujali a byli by pro naší rally změnami k lepšímu se nám nakonec vynořilo zhruba pět, ale po možné debatě jezdců by se jich vynořilo více i přes tyto „nedostatky“ opravdu považujeme rally za počin, který se ujal a mnohé ohlasy nás v tomto ujištění utvrzují.

Rok 2014 ? nevíme zda-li se budeme opět pouštět do tak velké akce. A pokud by snad došlo k shodě s sponzory a všemi ostatními zainteresovanými stranami určitě letošní podnik pro nás bude poučením a velkou školou.

Na konec by jsme chtěli všem poděkovat za účast a bezproblémově odjeté závody.

Samozřejmě nemůžeme opomenout velké díky jménu Henryk Hanzel.

 

 

6. sezona ukončena

Děkujeme všem příznivcům

za přízeň a těšíme se na ročník 2019