Rally Suchdol nad Odrou.(sm)

27.04.2013 11:14

První Rally 2013 MoraviaCupu je za námi !

Sobota 20.4.2013 Suchdol nad Odrou
10C zataženo (obava z deště vysoká"nenaplněno")
Na start se postavilo krásných 32 rally speciálu !

Organizátoři připravili rally těžkou, různorodou povrchem i s mnoha převýšeními.
Trať by se dala rozdělit do čtyř sekcí, které měli každá své kouzlo a jedinečnost.

1) první část tratě byla asfaltová kličkovaná na které si každý našel své tempo a nebyl nucen držet se striktně vytyčené stopy, uníkových zón bylo dostatečné množství a ani žádná havárie nemohla vozy ohrozit díky nízkým pokličkám, které trať tyčili. Zkráceně rovný asfalt bez záludností s neustálým přetáčením volantu levá pravá. Obtížnost by se dala hodnotit jako nejlehčí tedy na stupnici 1-5 jedničkou.

2) druhá část byla technicky už znatelně náročnější díky nekompromisnímu vytýčení tratě dřevěnými kolíky a červeno-bílou páskou. Povrch této části byla hlína s určitým procentem kořenu a lesní směsi. Zde si pořadatelé vyhráli i s maketou domu a zásobou dřeva na topení :) Na této části mnoho posádek utrpělo nemalé jak časové tak karosářské ztráty. Kdo se nedržel striktně čisté stopy potkání se s dřevěným kolíkem bylo opravdu bolestné. Nárazem auto ztratilo min 2sekundy a byla-li to trefa jak se říká "šikovná" praskliny na karoserii či ulomená část spojleru nebyli výjimkou. Nato část rally byla velmi specifickou pro každou posádku a né zdaleka u všech nepříjemnou. Tuto část by jsem si dovolil hodnotit i trochu zkresleného vlastního hlediska a dal by jsem známku 3 na stupnici obtížnosti, i když terén nebyl tak těžký, ale ohraničení bylo nekompromisní. Kdyby v této části byl zvolen jiný druh vytýčení tratě určitě by obtížnost o stupeň klesla na č.2.

3) třetí část byla horská vložka s velkou náročností na vedení vozu úseky o né málo větší než šíře vozu. Při možné chybě mohlo auto spadnout na né jednom místě do nepříjemného příkopu či srázu který, měl v nejextrémnějším bodě zhruba dva metry ! Opravdu jedinečný byl tunel a dva mosty v této části tratě. Byli zde i horské serpentiny kde byl podroben zkoušce rejd všech aut. Hodnota obtížnosti je na č.3 s ohledem na množství rizik, které v případě chyby na každé auto čekali.

4) čtvrtá část trati by se dala hodnotit jako lesní bludiště z hadí stopy. Tato část trati byla v hustém porostu stromu blížícímu se lesu. Kličkovaná mezi stromy, ale s dostatkem prostoru pro manévrování vozu a žádnou záludnosti na kterou by si vyloženě museli dávat posádky pozor. Tato část tratě i když na první pohled tak nevypadal byla velice sjízdnou a v srovnání s dvěma předešlými odpočinkovým úsekem s hodnotou náročnosti č.1.

Organizačně vše proběhlo velice hladce a lidé kolem trati odvedli opravdu kus práce !
Rally Suchdol nad Odrou si může gratulovat a nelze tento zahajovací závod hodnotit jinak než jedničkou !
Časomíra i vedení MoraviaCupu(Henry) potvrdili své kvality a i přes závodní shon, kterého se také aktivně účastní všem byli změřeny časy na setinu přesně. Rozpisy byli vždy včas vyvěšeny a nikde nebyl sebemenší zádrhel !

 

===============================================================================================


===============================================================================================


Jaké byli výkony ?! TOP5, týmy, Classic, Academy ?

Co nám přinesl v bodech první závod v Suchdole ?

1) Ukázku očekávané převahy všech tří silných továrních týmu Ford, Škoda i Citroënu. Po 9RZ do 3min na vítěze byly jen tyto tovární speciály !
2) Classic tak jak jsme všichni očekávali s nádhernými karoseriemi a natěšenými posádkami s úsměvem od ucha k uchu !
3) Počasí, které nemělo dost sil svou zimou pokazit nadšení a všeobecně dobrou náladu všech zúčastněných na prvním závodě !
4) Zarputilost junioru z Rally Academy jaká se dala očekávat po rozkoukání se v první sezóně tohoto Cupu... dovednost rally potěru stoupá !
5) Zkušenost vedení MoraviaCupu(Henry) začíná být na úrovni soutěže hodné již republikového srovnání !

Okénko TOP5:
LIBOR ZATLOUKAL s Fiestou RS WRC vyhrál první Rally JEDNOZNAČNĚ ! Po 9RZ s 55vteřinovým náskokem !
Žádný závažný technický problém Libora nepotkal, celou soutěž si užíval a pohoda z něj vyzařovala před i po každé dojeté RZ. Rozdával úsměvy šířil pohodu a vlny dobré nálady, které každý přijímal s otevřenou náruči při 10C není se co divit :)
Pět rychlostních zkoušek dojel na prvním místě a tak celkové vítěství si pohlídal a nic nenechal náhodě. Za nejméně vydařenou by se dala považovat 7.RZ s názvem "Kudy tudy", kde dojel na svém nejhorším 4místě, ale nutno podotknout jen s 10sekundovým hendikepem na prvního.
Co víc říct ? Rozhodnutí prodloužit Liborovi smlouvu bylo od Fordu správné rozhodnutí a podpořit jeho výkony tím nejlepším co momentálně v továrně mají Fiestou RS WRC byla jediná možnost jak udržet značku na výsluní. Nikdo neví jak vše bude pokračovat v dalším závodě, ale to, že bude Libor mít opět našlápnuto na nejvyšší příčky o tom nikdo u Fordu nepochybuje. GRATULACE !



Bedřich Štěpanik s Fabii S2000 opět potvrdil své kvality a i když se v druhé polovině závodu značně trápil s elektronikou nic nezměnilo na tom, že kořist 20b v tak náročném závodě je výsledek s kterým musí být prostě spokojen jak on sám tak celá jeho stáj. Škoda vsadila na jistého koně a časy, výsledky i přístup Bedřicha je přesně na té úrovni, kterou od něho všichni čekají. V druhé RZ sice zajel TOP čas, ale bohužel pak již svůj výkon nezopakoval, ale svůj standart neopouštěl 4x druhé časy byli dostačujíc na to, aby si udržel celkově 14sekund na svého kolegu a celkově třetího Bedřicha jr. Co dodat k jeho působení v první Rally ? nepřekvapil, bedna byla v očekávání na jakém stupni je už v této úzké špičce otázkou vždy mnoha faktoru a ty technické v tomto případě v určitém procentu zasáhly. Škoda Motorsport může i  přes tyto drobné poruchy na voze slavit velký a jak všichni víme dle značek zlatý úspěch, ale k tomu později.



Bedřich Štěpaník jr. také s Fabii S2000 i stejná stáj fenomenálně zazářil ! A zde už by se dalo mluvit o příjemném umístění. Bedřich jr. je velkým talentem a i přes svůj mladý věk je vlastně vyspělým a hotovým pilotem na té nejvyšší top úrovni Moravia Cupu. Co můžeme od něj nadále čekat ? Třetí místo v Rally Suchdol je nastavenou laťkou pro tuto posádku a všichni jsou na výsledek u tohoto vozu v příští rally více než natěšeni co opět předvedou ?! To že Škodovka podepsala jisté koně je již bez debat. Co se povedlo ? stíhat svého učitele Bedřicha seniora a jen 14 sekund bylo tím co chybělo na překonání a psychická bariéra velkého vzoru mohla být překonána ! Nechat za sebou velkou ikonu rally na moravě J.Záviše a to o celých 29sekund ! Výkon Štěpanika jr. byl prostě famózní, Škoda mu sedla a zimní příprava se zde zúročuje opravdu ve velkém. Další výsledky jsou v maximálním očekávaní a tento pilot si může být jist, že pod drobnohledem médii jaký ho čeká v nadcházející rally, tak pod takovým ještě nebyl. Laťka výkonnosti je nastavena na vysokou úroveň !

Jirka Záviš s továrním Citroënem DS3 WRC zaostal za stupni vítězů o 29sekund ! Šampión 2012 podepsal do nové sezóny s Citroënem a to, že to byl krok správným směrem o tom nelze i přes toto umístění pochybovat. Starší Fabia WRC již nebyla schopná akceptovat nároky na šampionát a výkony, kterými se chce posádka prezentovat, to vše je třeba podporovat špičkovou technikou což DS3 jednoznačně je. Jirka: "Přechod na novou techniku není pro nikoho jednoduchý, ale první závody nám ukázali směr a myslím, že víme co jsme potřebovali. Trénink a testy jsou jedna věc, ale ostrý závod je úplně něco jiného, ale to všichni víme." Stabilní úroveň výkonu dokazuje šest čtvrtých míst a dokonce v jedné zkoušce čas nejlepší. Jirka je závodník s zkušenostmi, které povedou jistějším krokem tým tam kde ho chtějí všichni vidět a to je pódiová umístění. Z týmu zaznělo jasně že, spekulace kolem prvního závodu se vždy vynoří to je přirozené, ale my nechceme ještě nic hodnotit a dělat nějaká unáhlená prohlášení, které po prvním závodě ze sedmi ještě nic neznamenají. Šéf týmu je spokojen a první závod v Suchdole považuje za úspěšný. Oba naše nasazené speciály zůstali v kontaktu se špičkou a zdaleka nic se nebude měnit na naší zvolené strategii. V poháru týmu máme velkou sílu a v jednotlivých posádkách budeme nadále pracovat, určitě nedáme nic zadarmo. Je před námi hodně práce a budeme rychlí.

Odřej Košťál je dalším pilotem z týmu Zava Racing a DS3 mu vyloženě sedla ! celkové páté místo s 25sekundovým náskokem je famózní výkon. První závod v takovém tempu čekali od Ondry jen opravdoví optimisté. Co nám předvede v dalším rally a bude jeho výkonost růst ? i tento pilot si nastavil laťku opravdu na top pozici a udržení či překonávaní bude velkou ano velkou výzvou. Toto je již top třída kde se chyby neodpouští a každého koho může atakovat patří opravdu k absolutní špičce M.Cupu, zde již není místo pro piloty, kteří nejsou schopni jezdit na samotné hranici a toho Ondra schopen je. Podpisem si Citroën pojistil silnou pozici v týmech a to byl jednoznačný cíl. Jízda Ondry se dá považovat za více než slušný výkon !

Toto bylo bližší okénko na TOP5, kteří dokázali být v kontaktu pod 3min po 9RZ na vítěze Rally Suchdol !

 


Koukneme na TOP3 Classic:

Ondra Klich a jeho Mitsubishi EVO X (Moribundus RC Rally Team) působili na trati jako testovací piloti a i když svůj výkon nekomentoval lze předpokládat, že probíhalo mnoho různých setupu a nastavení během závodu jelikož časy byly jak dubnové počasí. To zda-li si v týmu udělali jasno co a jak funguje je otázkou. Každopádně i když nebylo vše jak se říká dle harmonogramu výkon byl dostačující na to, aby získal cenné prvenství v kategorii Classic. Gratulace !

Czylok Ladsilav se svou Toyotou GT86 šel za svým cílem od první zkoušky. Nebyl nic co by mohlo zastavit jeho jasný cíl a to postavit se v prvním závodě na bednu Classic. Toyota se netajila již před sezónou, že má zálusk na medailové umístění v sezóně 2013. V prvních 3RZ se sice Láďa hledal, ale pak již začal jezdit více do rizika a svému GT86 začal více důvěřovat od 4RZ již výkony byli stabilní a vždy se vešel do 8 místa celkově. Láďa po závodě působil spokojeně a bude-li na každé další rally následovat svůj výkon pohár a cenná pozice za rok 2013 ho určitě neminou.

Jirka Klich s vozem Mitsubishi EVO X je další zástupce týmu Moribundus RC Rally, který letos všechny své síly vrhl do bojů v kategorii Classic. To, že to byl krok správným směrem je už všem jasné a nikdo nepochybuje že tato silná posádka bude v každé rally vážným zájemcem o pódium v této kategorii. Na výkon Jirky měla velký vliv minutová penalizace, která by sice nezasáhla do bojů v Classic, ale v celkové tabulce bohužel pilot přišel o dvě místa, škoda. Jinak výkony v každé RZ připomínali spíše Richterovu stupnici než vzrůstající či stabilní výkon. Raritkou výkonu je bezesporu rozdíl 00:00:00.192 na celkově dvanáctého Mourala s Fordem Fiestou ! Do poslední 9RZ šel Jirka se ztrátou 3,675 sekundy na Fiestu a i přes opravdu rychlou jízdu se mu bohužel manko nepovedlo smazat.
 


 

 

Stupně vítězů týmové tabulky bylo v Suchdole bez překvapení:

RYO Rally Team s silným obsazením Škody Motorsport nenechal nikoho na pochybách kdo bude letos v této kategorii sahat po kovu nejcennějším. Obě Škodovky fungovaly z větší část rally dne bez problému a i když Bedřich senior měr určité problémy s elektrikou, které byly nakonec překonány, tak zásadní vliv na výkon neměly. Další závod má Škoda cíl jasný a to obhajobu z prvního závodu. Jak zareagují ostatní týmy a co Škodovce budou dál tolerovat je otázkou.

NHRC Team a body lídra tabulky Libora Zatloukala stačili k druhému místu v týmech ! Druhý pilot týmu bohužel nemohl z vážných důvodu dorazit do dějiště rally a tak i když NHRC bojovalo s jedním vozem famózní výkon Libora byl dostačující, aby se tým zapsal čitelně do tabulky týmu.

Zava Racing nepřekvapil svou účastí na bedně a silné obsazení továrních Citroënu začalo sezónu třetím místem v týmech. Druhá rally pro Citroën bude určitě výzvou a třetí místo jak všichni fandové doufají není posledním slovem tohoto týmu.


Rally Academy letos jedou čtyři posádky.
Mladí, nadějní a nejvíce zarputilí tak by se dala hodnotit tato kategorie.

První místo obsadil Bortel Tomáš a zisk 25bodu je velkým úspěchem vezmeme-li v úvahu, že jel s novým vozem BMW M3, který dle jeho slov ještě zdaleka nemá tak v ruce jak by si představoval a nadále na souhře s vozem je hodně co zlepšovat. M3 je divoký stroj a na jeho úplné zvládnutí ještě potřebuji nějaký čas, každopádně vlastnosti a chováni v závodě mě příjemně překvapili. Tým fungoval na jedničku na další závod se moc těším a doufám, že se nám první pozice povede obhájit.

Záviš Oliver s Citroënem DS3 a týmu Zava Racing bojoval také s novou technikou. Pouhá minuta a 52sekund chybělo Oliverovi na první BMW což v této kategorii po 9RZ není rozdíl s kterým by se nedalo pracovat a klidné spaní z toho Tomáš mít určitě nebude. Jak se bude dařit Oliverovi v dalším závodě a jakou křivkou půjde výkonost je ještě otázkou, šlo o první rally a sžívání se s novou technikou je někdy delší proces. Boj o první místo je pro Záviše hlavní prioritou sezóny o napětí nebude nouze.

Volková Karolína s Subaru, které již jezdí druhou sezónu jela na jistotu. Třetí místo bylo její maximum v Suchdole a dle jejich slov v týmu zavládla spokojenost. Jeli jsme na jistotu hlavní cíl bylo dojet do cíle bez vážnějšího problému na technice. Přeci jen ještě nemáme takovou jistotu, ale nadále na sobě pracujeme a každý další závod je pro nás výzvou.

Czylok Aleš si připsal první body a se svým Focusem WRC je také ještě v fázi rozkoukávání se po rally světě. Každá jízda je pro nás velkou školou a hlavní cíl v každé RZ je dovézt vůz do cíle bez vážné havárie. Rychlostní limity si pomalu zvedáme a časové hranice posunujeme, ale vše chce svoje. Body zatím neřešíme a tabulky také zatím nejsou tím co by jsme chtěli sledovat. Vlastní výkony to je to na co se momentálně hlavně soustředíme a bude to tak celou sezónu 2013.

 

6. sezona ukončena

Děkujeme všem příznivcům

za přízeň a těšíme se na ročník 2019